Gevonden worden
door zoekmachines

Gevonden worden door zoekmachines

SEO, oftewel: Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie) is gericht op het optimaliseren van je website zodat deze beter vindbaar is voor de zoekmachines van bijvoorbeeld Google en Bing. 

SEO is het organische gedeelte van de zoekmachine, dus een zoekresultaat zónder advertentie tag.

Over SEO

Hoe zijn de zoekresultaten van Google opgebouwd?

Het is in Google als volgt opgebouwd:

  1. Google Shopping (betaalde advertenties van webshops, deze vallen onder SEA).

  2. Zoekadvertenties (betaalde advertenties die ervoor zorgen dat je ‘bovenaan’ in Google komt te staan wanneer mensen op een specifiek zoekwoord zoeken, dit valt tevens onder SEA)

  3. Organische zoekresultaten, dit zijn de organisch gegenereerde resultaten waar je dus niet voor betaald om op deze plek te staan. Je staat hier omdat Google jou ziet als ‘autoriteit’ op het gebied van het onderwerp waar de bezoeker naar zoekt.

Hoe is de vindbaarheid van jouw website of webshop in Google?

Ziet jouw doelgroep jouw website eigenlijk wel? Indexeert Google jouw pagina’s of is je website volledig onvindbaar voor de Google bots? Google heeft tegenwoordig meer dan 200 rankingfactoren en ze blijven updaten in het algoritme. Deze rankingfactoren gebruikt Google om jouw website te beoordelen en te kijken óf- en waar ze jouw website in hun zoekresultaten gaan plaatsen.

Bij SEO wordt er gekeken naar:

  • Aanwezigheid (is je pagina aanwezig?)
  • Bereikbaarheid (kan een Google robot je website bereiken?)
  • Vindbaarheid (is het vindbaar op het onderwerp waar jij vindbaar op wilt zijn?)
  • CTR (click-through-rate/doorklikratio, willen mensen in jouw doelgroep doorklikken als ze het zoekresultaat in Google zien?)

Bij SEO is het niet zo dat je gevonden wordt als je veel keywords op je website hebt staan. Dat was vroeger wel zo. Als je daar 100 x ‘keyword’ had staan, dan stond je bovenaan in Google. Maar wanneer je dit nu doet, wordt je afgestraft, Google wil voornamelijk een goede beleving voor haar bezoeker. Kort samengevat is het voor het optimaliseren van de SEO van een website key om te kijken naar het technische aspect en het content aspect.

SEO - Hulp nodig met Seach Engine Optimization?

Ben jij aanwezig op de plek waar jouw doelgroep zich bevindt?

Neem contact op

Ben je klaar om te groeien?

Scroll naar boven